vrijdag 2 maart 2012

Reumatoloog

Gisteren voor controle naar de reumatoloog geweest. Sinds 2004 weet ik officieel dat ik reumatische artritis heb, oftewel RA. Maar volgens mijn reumatoloog heb ik eigenlijk al jaren reuma, zelfs al toen ik nog tiener was.
Ik heb namelijk mijn hele leven al veel ontstekingen gehad in mijn schouders, ellebogen en handen. Maar steeds als er gecontroleerd werd of ik afwijkingen had in mijn bloed, kwam het niet naar voren. Toen ik zwanger was van de oudste 2 kinderen, was ik 9 maanden vrij van ontstekingen. Heerlijk was dat.
Bij de jongste was het juist heel anders. Ik heb 9 maanden echt afgezien, zoveel pijn over mijn hele lijf. Toen Yanoa 4 maanden was, hield ik het niet meer. Weer bloedprikken en nu waren er wel afwijkingen te zien. Ik werd doorgestuurd naar de reumatoloog en ik moest aan de medicatie. Gevolg was wel, dat ik moest stoppen met de borstvoeding. Echt vreselijk vond ik dat, want ik wilde dat zolang mogelijk blijven doen.
Door de "stress" was het met een paar weken "op" en kon ik beginnen met de medicatie. Het was even zoeken naar de juiste hoeveelheid, maar het is goed onder controle. Ik bleef alleen wel veel last hebben van mijn voeten en vingers en dat is niet zo handig als je creatief wilt zijn.

Sinds november ben ik gaan spuiten, omdat ik toen tijdelijk geen medicatie mocht innemen. Doodeng vond (en vind) ik het om steeds zelf te moeten spuiten, maar ik ben erachter dat dit veel beter is. Mijn vingers doen minder pijn en ik kom goed mijn bed uit 's morgens. Tis niet meer dat ik het gevoel heb, dat ik op eieren loop...
Zo fijn dat ik nu echt af en toe helemaal pijn vrij ben...

TOT BLOGS!

3 opmerkingen:

  1. Au, dat is een nare aandoening. Een goede vriendin van mij heeft het ook. Zo verdrietig als je niet kan wat je zo graag zou willen door de pijn. Fijn dat je een remedie gevonden hebt, waardoor je (soms) pijnvrij door het leven kan. Sterkte meid! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje MiM... Vandaag een goede dag, dus ik hoop dat ik vanmiddag nog wat creatiefs kan doen.

    Ik kan trouwens jouw site niet meer vinden... Kun je die hier nog een keer neerzetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waardeloos reuma hebben, weet erover mee te praten. Fijn dat je wel al een stuk geholpen bent met de medicijnen. Niets is fijner dan dat je een dag goed doorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen