dinsdag 1 mei 2012

Asperges

Tot 2 jaar geleden luste ik geen asperges. Vreselijk dingen vond ik het.
Maar 2 jaar geleden werden we uitgenodigd voor een etentje bij mijn ouders. Omdat mijn man dol is op asperges, maakte ze voor hem (en zichzelf) een heerlijk menu met veel asperges. Aspergesoep en asperges met ham en ei, asperges uit de oven.

Voor mij werd het een groentesoep, gebakken aardappelen, zalm en verschillende groenten. Ook erg lekker natuurlijk.

Maar met het bereiden van de asperges vond ik het eigenlijk best lekker ruiken. Dus besloot ik toch in ieder geval iets te proeven. Dat kon ook makkelijk, want als mijn ouders eten koken, kunnen er nog gerust 2 tot 4 personen extra aanschuiven.

Dus kreeg ik een bodempje aspergesoep. Helemaal vers gemaakt natuurlijk. En waarrempel ik vond het lekker... Nou, dan wilde ik die in ham ook wel proberen. Ook die waren erg lekker en dus werd mijn zalm opgegeten door de kinderen.

Dat jaar brachten mijn ouders regelmatig asperges mee, maar zonder zo'n speciale pan was het behelpen. Dus moesten we overleggen wanneer wie de asperges aten, dan konden we de pan ook lenen.

Toen dan ook vorig jaar het aspergeseizoen weer begon, kreeg ik mijn verjaardagskado, tesamen met asperges. Ik ben eigenlijk aan het eind van het seizoen jarig en mijn vader vond het verstandiger om mijn kado dan ook eerder te geven. Die voelde de bui al hangen als we weer asperges zouden eten met z'n allen.
Niet zo moeilijk te raden wat mijn verjaardagskado was. Een aspergepan en ik heb er veel gebruik van gemaakt dat jaar.

Nu is het seizoen ook eindelijk weer aangebroken. En zaterdag stonden ze hier op het menu. Echt superlekker waren ze. Van de kontjes, en wat overgeblevene, heb ik nog een lekker soepje gemaakt, zodat we ook zondag nog lekker hebben gesmuld.

Kan niet wachten tot mijn ouders weer langs de aspergeboer rijden, want dan brengen ze voor ons ook weer een kilootje mee!


TOT BLOGS!

4 opmerkingen:

  1. Hahaha ik vind ze ook nooit lekker maar ben nu swel heel nieuwsgierig naar je geheim ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihihi, heel simpel hoor. Ik schil met een dunschiller goed de buitenste schil eraf. Ruim stuk van het kontje eraf, zodat er een goede asperge overblijft.
      Daarna in de pan. 5 Minuten koken en vuur afzetten. Nog 15 minuten laten staan.
      Ik serveer ze ingerold in ham met een gekookt, verkruimeld ei. Eventueel nog een sausje erbij en klaar!

      Verwijderen
  2. Oke, dus er is ook voor mij nog hoop ;)

    manlief lust ze wel maar ik gruwwwwwel ervan, brrrr!

    maar.... zoveel asperges, zoveel verschillende bereidingswijzes natuurlijk, dus wellicht toch eens het proberen waard???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker gewoon een keer weer proberen. Ik vond ze vroeger echt vreselijk en nu heb ik er zo'n 6 gegeten.

      Oja, ik haal (nouja, mijn vader brengt ze mee) altijd bij een aspergeboer. En mocht je in de buurt wonen van zeeland, dan moet je ze zeker daar halen. Zijn ze nog lekkerder...

      Verwijderen